VIKINGETIDENS RINGBORGE – EN DANSK VERDENSARV

13/05/2024

Dato: Mandag 13/5
Pris: 125 kr.
Kontaktpersoner: (ikke for tilmelding) Knud Thorgaard, tlf. 8634 1923, og Joy Klein, tlf. 8636 7160
Underviser: Søren Michael Sindbæk, arkæolog og forfatter

Aggersborg

De fem store ringborge – Aggersborg, Fyrkat, Trelleborg, Nonnebakken og Borgring – er nogle af de mest kendte monumenter fra vikingetiden i Danmark, og deres udforskning har været central i den arkæologiske udforskning af perioden. I 2023 blev ringborgene optaget på UNESCO’s verdensarvsliste.

Ringborgene deler her plads med unikke historiske mindesmærker verden over, steder som på godt og ondt afspejler menneskehedens historie og fortællingerne om den. Hvordan gør netop vikingetidens ringborge sig fortjent til den opmærksomhed? Og hvilken rolle har de spillet i historien om vikingetiden?

Disse spørgsmål vil arkæologen og forfatteren Søren Michael Sindbæk belyse. Han var fra 2014 med til at finde og udgrave den femte og foreløbig sidste store ringborg fra vikingetiden i Danmark, Borgring ved Køge, og har skrevet den videnskabelige publikation om Aggersborg. Han er i 2024 aktuel med en ny bogserie om vikingetidens ringborge og deres historie.

Du er her: ForsideArrangementVIKINGETIDENS RINGBORGE – EN DANSK VERDENSARV