LITTERATUR: TO VIGTIGE AMERIKANSKE ROMANER

10/10/2024

Datoer: 2 torsdage: 10/10, 14/11
Pris:
2 forelæsninger: 250 kr.     1 forelæsning: 125 kr.
Oplys dato ifm. tilmelding ved valg af en enkelt forelæsning
Kontaktpersoner: (ikke for tilmelding) Knud Thorgaard, tlf. 8634 1923, og Jette Hvidkjær, tlf. 2047 6346
Underviser: Anne Valbjørn Odgaard, cand. mag. litteraturhistorie og religionsvidenskab, ekstern redaktør, foredragsholder og kursusunderviser

Vi har haft tre fremragende foredrage om USA her i foråret 2024 – samfund, valg og forhold til verden. Men det kan også være en meget belysende vinkel at se på et lands litteratur. Og her er disse to romaner meget centrale.

DE BRØLENDE 20’ERE
OG DEN AMERIKANSKE DRØM

Dato: Torsdag 10/10

En gennemgang af værket ”Den store Gatsby” af F. Scott Fitzgerald – som giver os et pust af og bliver selve indbegrebet af den nye moderne verden med vildskab, jazz, penge og forfald – og 1920’ernes verden med billeder og musik.

I denne ultimative klassiske amerikanske roman skildres en verden, hvor individerne alle er fri til at vælge deres egen moralske skæbne. Det er en verden af brudte sociale forhold, og vi følger det letlevende umoralske under- og overklasseliv med druk og affærer. Omdrejningspunktet, den rige Mr. Gatsby, er mystisk, han er idealistisk og en drømmer, men er samtidig en kynisk svindler. Han er aldrig til at indfange. Han er en mytisk midas-figur, og kan siges at udgøre et billede på USA selv, som den bevæger sig ind i jazz-tiden. Foredraget dykker således ned i en bog og i den tid, bogen udspringer af.

HEMINGWAYS LIV OG SKÆBNE.

DET SENE MESTERVÆRK ”DEN GAMLE MAND OG HAVET”

Dato: Torsdag 14/11

Den lille roman ”Den gamle mand og havet” indtager en helt særlig plads i Ernest Hemingways forfatterskab. Den er helt enkel og kolossal dyb på én og samme gang. Den har et klart og dragende sprog og samtidig åbner den op for mere symbolske og eksistentielle dimensioner.

Vi dykker ned i denne lille perle, der rummer portrættet af en ældre fisker, skildringen af hans venskab med en dreng, hans kamp for at få føde på bordet, men også komme overens med livets evige vilkår: At det skal ende. Bogen åbner også op for en gennemgang af Hemingways eget liv og skæbne.

Du er her: ForsideArrangementLITTERATUR: TO VIGTIGE AMERIKANSKE ROMANER