KUNST: NYE KUNSTOPLEVELSER

Dato/klokkeslæt

01/10/2024
10:00 - 12:00

Sted
Aktivitetshuset, Nørrealle 4B, Ebeltoft


Holdnummer: 1208
Datoer: 2 tirsdage: 1/10, 29/10
Pris:
2 forelæsninger: 250 kr.    1 forelæsning: 125 kr.
Oplys dato(er) ifm. tilmelding ved valg af enkelte forelæsninger
Kontaktpersoner: (ikke for tilmelding) Knud Thorgaard, tlf. 8634 1923, og Jette Hvidkjær, tlf. 2047 6346
Undervisere: Hver formiddag – nyt emne – ny forelæser


De tre tirsdag formiddags kunstforedrag har forskellige udgangspunkter med hensyn til udtryk, vinkler, temperamenter, sammenstillinger og virkemidler, men der er især det fælles vigtige, at indgangen er udstillinger på tre kunstmuseer, som det er muligt at besøge her i efteråret, hvis man tilfældigvis kommer forbi, eller hvis man kører målbevidst efter en oplevelse (se grundigt på datoerne for besøgsmuligheder).

Vi har gennem årene været langt omkring med kunstforedrag, men vi bestræber os også på, at finde nye emner og udtryksformer. Det synes vi, er lykkedes.


 

PÅ SPORET AF VIVIAN MAIER OG OMAR VICTOR DIOP – AFLYST

Dato: Tirsdag 3/9
Underviser: Marianne Trenskow, kunstformidler, Kunsten Aalborg

Vi har desværre måttet aflyse denne forelæsning pga. for lidt tilslutning.

I foredraget præsenteres to af efterårets udstillinger på Kunsten med kunsterne Vivian Maier og Omar Victor Diop.

Omar Victor Diop (f. 1980) er en senegalesisk samtidskunstner, der gennem sit fotografiske virke koncentrerer sig om en nyformulering af historien, om fremstillingen af erfaringer fra den globale politik og de sorte indbyggere i udlændighed. Kunstneren optræder selv som hovedaktør og samtalepartner i nyfortolkningen af betydningsfulde begivenheder i de historiske omvæltninger og de sortes kamp. Han tematiserer desuden klimakrisen, dens påvirkninger på den globale sydlige halvkugle og det afrikanske kontinent. Udstillingen om Omar Victor Diop er åben indtil d. 19. januar 2025.

 

Selvom Vivian Maiers fotos lokker med mange detaljerede situationer fra hendes liv, så forbliver hun et mysterie. Hendes historie – en anonym Chicago nanny – bliver afsløret, da et stort skab bliver åbnet efter hendes død, fordi hendes ejendele skal bortauktioneres. Hun skylder nemlig husleje. Og der finder man tusindvis af fotos, som tilsammen endelig kan sammensætte historien om hendes liv. Fotografierne er taget fra slutningen af 50’erne til midten af 70’erne, og viser en fotograf, som har et fuldstændigt unik blik for gadesituationer, selfies, stemninger, og modige beskæringer og fokuspunkter. Og som ganske ydmygt har udviklet sit fotografiske virke helt for sig selv, privat og uden kunstneriske ambitioner. Men efterfølgende har andre fotografer set kvaliteten af hendes arbejder og trukket dem frem i lyset, som et vidnesbyrd om livet i Chicago i den periode og fortællingen om en stor fotograf. Udstillingen om Vivian Maier er åben indtil d. 22. september 2024.


 

KAI NIELSEN – FØDT AF HVERDAGEN

Dato: Tirsdag 1/10
Underviser: Anna Manly, museumsinspektør, kurator på udstillingen om Kai Nielsen på Glyptoteket

Kai Nielsen, Aarhuspigen, 1921. Bronze. Detalje © Ny Carlsberg Glyptotek. Foto: Anders Sune Berg

Værker af billedhuggeren Kai Nielsen er omdrejningspunktet for et forskningsbaseret udstillingsprojekt i samarbejde mellem Glyptoteket og Faaborg Museum – to særudstillinger, som vises parallelt på de to museer fra sommeren 2024, samt en fælles antologi om Kai Nielsen.

Mange af kunstnerens værker er placeret i offentlige rum, f.eks. ”Vandmoderen” i Vinterhaven på Glyptoteket, ”Ymerbrønden” på Torvet i Faaborg, og ”Aarhuspigen” i Rådhusparken i Aarhus. Mange kender ham måske bedst for de små figurer og statuetter, han formgav for Bing & Grøndahl, Kähler og Dansk Kunsthandel, og som stadig findes i mange private hjem.

Kai Nielsen, der var født og opvokset i Svendborg, var fascineret af menneskekroppen. Det kom bl.a. til udtryk i, at han arbejdede på at bygge sin egen krop op ved at dyrke sport og idræt parallelt med, at han formede sine skulpturkroppe. Hans bestræbelse på at skildre ”det naturlige” og gøre sine værker tilgængelige forbinder hans kunst med noget jordnært og folkeligt. Samtidig rummer hans skulpturer referencer til mytologiske og antikke fortællinger.

Begge udstillinger løber indtil d. 5. januar 2025.


 

SOM ET MØL MOD FLAMMEN

Dato: Tirsdag 29/10
Underviser: Museumsinspektør Julie Margrethe Nyrup, Randers Kunstmuseum

Fotokollage: Randers Kunstmuseum

Under Randers Festuge åbner Randers Kunstmuseum efterårets store særudstilling ”Som et møl mod flammen. Willumsen & Bigum”, et skarpt optrukket møde mellem to af dansk kunsts vildeste malere, Jens Ferdinand Willumsen (1863-1958) og Martin Bigum (f. 1966). Udstillingen er åben 10. august – 10. november 2024.

Det er denne udstilling, der danner baggrunden for dagens foredrag, hvor vi kommer omkring en række utrolige sammenfald i de to kunstneres værker. Temaer og farvetoner mellem hinanden på tværs af tid, sted og motiver smyger sig ud og ind. Det er disse sammenfald, der i udstillingen præsenteres side om side. Vi dykker ned i de to kunstneres arbejdsprocesser og udfolder tilblivelsen af nogle af deres mest ikoniske værker. Dialogudstillingen giver et intimt indblik i kunstnernes rejse: fra idéens gnist, via eksperimenter, undersøgelser og forarbejder til det færdige maleri.

 


Reservering og tilmelding


 


Du er her: ForsideArrangementKUNST: NYE KUNSTOPLEVELSER

info@syddjurs-folkeuniversitet.dk

www.syddjurs-folkeuniversitet.dk