AT VÆRE ET SELV IFØLGE KIERKEGAARD OG LØGSTRUP

09/09/2024

Dette foredrag tilbydes til nedsat pris, da det foregår som del af Folkeuniversiteternes Dag, der markerer Folkeuniversitetet som et alsidigt og landsdækkende tilbud om videnskabsformidling.

Folkeuniversiteternes Dag har i år undertitlen ”ny viden nær dig”, og Folkeuniversitetets Komitestyrelse vil gerne sætte fokus på, at Folkeuniversitetet er et landsdækkende tilbud med 85 lokale folkeuniversiteter, der udbyder et væld af forskelligartede forelæsninger til borgere i alle dele af landet.

Desværre er der en fejl i vores trykte programhæfte, hvor prisen er angivet som 125 kr. Der skulle have stået 75 kr. Vi beklager.

Dato: Mandag 9/9
Pris: 75 kr.
Kontaktpersoner: (ikke for tilmelding) Hans Jesper Højlund, tlf. 5187 1580, og Jette Hvidkjær, tlf. 2047 6346
Underviser: cand.mag., ph.d. og højskolelærer Bjørn Rabjerg

Søren Kierkegaard (1813-1855) og K.E. Løgstrup (1905-1981) er dansk tænknings største kulturkritikere, men deres tænkning er vidt forskellig – både i form og indhold. Selvom Løgstrup i sin tidlige tænkning er stærkt påvirket af Kierkegaard, udvikler han sig til at blive en af Kierkegaards største kritikere. Hvor selvet ifølge Kierkegaard er noget, man er undervejs til, er det for Løgstrup noget, der enten blokerer eller dukker op ”bag om ryggen” på os. Begge er de imidlertid enige om, at det at blive sig selv er afgørende for vores liv.

I foredraget fokuserer vi på de centrale spørgsmål om menneskets eksistens: Hvem er jeg, hvad skal jeg med mit liv, og hvad er lykke?

Foredragsholder er Bjørn Rabjerg, der i en årrække har været forsker og underviser ved Aarhus Universitet samt daglig leder af Løgstrup-arkivet samme sted. Han er nu højskolelærer i filosofi på Hadsten Højskole.

Husk ved betaling at prisen er 75 kr.

Du er her: ForsideArrangementAT VÆRE ET SELV IFØLGE KIERKEGAARD OG LØGSTRUP