OPERAFORTÆLLINGER

Datoer: 2 tirsdage: 12/11, 3/12
Pris:
2 forelæsninger: 250 kr.
1 forelæsning:     125 kr.
Oplys dato ifm. tilmelding ved valg af en enkelt forelæsning
Kontaktpersoner: (ikke for tilmelding) Hans Jesper Højlund, tlf. 5187 1580, og Knud Thorgaard, tlf. 8634 1923
Underviser: Søren Schelling, cand.mag., sanger, forfatter og operaformidler

En operafortælling er ikke et foredrag om opera eller en genfortælling af en operahandling. Det er heller ikke en introduktion til eller en dybere indføring i en opera. Nej, det er en særlig kunstform, der forener historiefortælling, litteratur, musik og billedkunst på en original, intens og bevægende måde.

En operafortælling er en fri kunstnerisk bearbejdning af en opera fortalt live foran publikum af sanger, forfatter og operaformidler Søren Schelling. Fortællingen flettes sammen med musikken fra operaen, så der opstår en lydmæssig helhed, mens Anne Marie Johansens unikke illustrationer fungerer som et smukt visuelt bagtæppe.

Med udgangspunkt i nogle af operalitteraturens største og mest elskede værker er det indtil videre blevet til fire operafortællinger: FUGLEFÆNGEREN, efter Mozarts eventyrlige “Tryllefløjten”; BILLEDER FRA ET BOHEMELIV, efter Puccinis “La bohème”, den rørende kærlighedshistorie fra bohemernes Paris; CARMENCITA, efter Bizets sprudlende “Carmen”; og BAJADS efter Leoncavallos dramatiske perle “Bajadser”. Til efteråret har Søren Schelling premiere på sin femte operafortælling, denne gang over Verdis berømte og bevægende”La traviata”.

Forud for operafortællingerne giver Søren Schelling en lille introduktion i form af et uformelt koncertforedrag med live operasang.

Søren Schelling (f. 1977) er sanger, operaformidler og forfatter, cand.mag. i litteratur, sprog, retorik og formidling fra Aarhus Universitet, og har desuden studeret klassisk sang ved Det Jyske Musikkonservatorium. Han er bosat i Odder, og rejser rundt i hele landet med sine operafortællinger, foredrag og koncertforedrag.

Søren Schelling Foto: Peter Krogsøe

FUGLEFÆNGEREN
Frit fortalt af Søren Schelling efter Mozarts “Tryllefløjten”

Dato: Tirsdag 12/11

Tag med den muntre fuglefænger Papageno ud på en farefuld færd. Lad dig rive med af et rigtigt eventyr med prinser og prinsesser, gode og onde skabninger og vanskelige prøvelser på liv og død. Historien fortælles live af sanger, forfatter og operaformidler Søren Schelling, med Mozarts kendte og elskede toner som lydkulisse og billedkunstner Anne Marie Johansens farvestrålende illustrationer.

VIOLETTA
Frit fortalt af Søren Schelling efter Verdis ”La traviata” og romanen bag af Alexandre Dumas (d.y.).

Dato: Tirsdag 3/12

Hvad kan man som ung og smuk kurtisane i 1800-tallets Paris forvente, når man pludselig står ansigt til ansigt med den ægte kærlighed? Og er der overhovedet noget, der hedder ægte kærlighed, når man er blandt de højst betalte af sin slags? Violetta er en af operalitteraturens mest gribende karakterer, og hun har krævet mange tårer af sit publikum, som hun befinder sig der midt i og alligevel på kanten af Paris’ fineste kredse.

Du er her: ForsideArrangementOPERAFORTÆLLINGER