MUSIK: FRANZ SCHUBERT OG DE ROMANTISKE STRØMNINGER

Holdnummer: 1229
Datoer: 1 tirsdag tilbage: 22/10
Pris: 125 kr.
Kontaktpersoner: (ikke for tilmelding) Hans Jesper Højlund, tlf. 5187 1580, og Jette Hvidkjær, tlf. 2047 6346
Underviser: Mag.art. Jens Rasmussen, musikunderviser, foredragsholder, skribent

Franz Schubert (1797-1828) var ved siden af Beethoven den vigtigste repræsentant for den tidlige romantik i musikkens historie. I disse tre foredrag – der kan ses og høres både som en samlet række og hver for sig – er der fokus på de romantiske karakteristika i Schuberts orkester- og kammermusik, i hans vidunderlige lieder, såvel som i hans eget liv og levned. Der vil blive vekslet mellem foredrag og musikeksempler. Det hele perspektiveres i relation til romantiske strømninger i litteraturen, malerkunsten og naturligvis musikhistorien.

24/9: SCHUBERTS UFULDENDTE SYMFONI OG DE MEST BERØMTE KAMMERMUSIKVÆRKER

Fokus er på de romantiske træk i Schuberts elskede, såkaldte ”Ufuldendte Symfoni” og i hans mest berømte kammermusikværker. Blandt dem finder vi strygekvartetten ”Der Tod und das Mädchen”, de to klavertrioer, oktetten, og mange af hans klaverværker.

8/10: SCHUBERTS BEDSTE LIEDER

De bedste af Schuberts lieder er i centrum. Dramatik, underfundighed, rørende livsklogskab og dyb inderlighed opstår, når Schubert på genial vis fortolker tidens fineste poesi i sin musikalske iscenesættelse.

22/10: DEN ROMANTISKE TRAGEDIE UDFOLDET I ”DIE SCHÖNE MÜLLERIN”

Schuberts liedproduktion kulminerede i de to store liedcykler, ”Die schöne Müllerin” og ”Winterreise”, hvor tekst og musik går op i en højere enhed, og samtidig etablerer længere psykologiske fortællinger. I dette sidste foredrag i rækken fordyber vi os i den romantiske tragedie, der udfoldes i ”Die schöne Müllerin”.

Reservering og tilmelding

Du er her: ForsideArrangementMUSIK: FRANZ SCHUBERT OG DE ROMANTISKE STRØMNINGER