SYV MUSIKALSKE FORTÆLLINGER

Dato/klokkeslæt

26/03/2019
10:00 - 12:00

Sted
Aktivitetshuset, Festpladsen, Nørre Allé 4, 8400 Ebeltoft


Holdnummer: 1260
Datoer: Der resterer 3 tirsdage: 26/3, 9/4, 7/5
Pris:
7 forelæsninger: 650 kr.
6 forelæsninger: 600 kr.
5 forelæsninger: 500 kr.
4 forelæsninger: 400 kr.
3 forelæsninger: 300 kr.
2 forelæsninger: 200 kr.
1 forelæsning:    125 kr.
Oplys holdnummer samt dato(er) ifm. betaling ved valg af enkelte forelæsninger

Koncerter:

Koncertbilletter er forbeholdt deltagere i musikforelæsningerne. Der er et begrænset antal billetter.

Vi har ikke flere koncertbilletter.

Seneste tilmelding til begge koncerter: 30/1, med mindre der er udsolgt inden

Kontaktpersoner:
(ikke for tilmelding) Birthe Damgård Nielsen, tlf. 2947 6833, og Knud Thorgaard, tlf. 8634 1923
Underviser: Cand.mag. i musikvidenskab Arne Kjær


Barokmusik

15/1: BAROKMUSIK – EN EUROPÆISK FORTÆLLING

Emnet er barokmusikken i 1700-tallet, på tværs af landegrænserne. Tidens grænseoverskridende musikgenrer, herunder solokoncert og suite, udmøntes på forskellig vis hos Antonio Vivaldi (Italien), Johann Sebastian Bach og Georg Philipp Telemann (Tyskland), Jean-Philippe Rameau (Frankrig) og Georg Friedrich Händel (Tyskland, Italien, England).


Mendelssohn

29/1: MENDELSSOHN & GADE – OG DANSK MUSIK FOR VIOLIN OG ORKESTER

Udgangspunktet er mødet mellem en purung Niels Wilhelm Gade og hans mentor i Leipzig, Felix Mendelssohn-Bartholdy. Få år senere står Gade som dirigent for uropførelsen af Mendelssohns violinkoncert i e-mol. Denne violinkoncert bliver en inspiration for adskillige komponister. Vi følger sporene hos Gade selv, hos sønnen Axel Gade og hos Emil Hartmann.


Den store port i Kiev: Viktor Hartmann

26/2: MUSORGSKIJ OG HANS UDSTILLINGSBILLEDER

Udstillingsbilleder er en serie unikke klaverstykker af den russiske komponist Modest Musorgskij. Dette værk med sit ekspressive tonesprog har inspireret mange til at orkestrere værket. Mest kendt er Maurice Ravels version. Vi lytter intenst til musikken – og besøger komponist og arrangør i det musikalske værksted for at studere forvandlingen fra klaver- til orkestermusik.


György Ligeti

12/3: TRE MODERNE KLASSIKERE – ALEXANDER SKRJABIN, GYÖRGY LIGETI, IGOR STRAVINSKY     AFLYST PGA. SYGDDOM

Den russiske komponist Skrjabin bidrager med et symfonisk digt, ”Le poème de l’extase” (Digtet om ekstasen). Hos den ungarsk-østrigske Ligeti udfolder der sig ”Atmosphères” (Atmosfærer) af subtile klangbevægelser. Stravinskys ”Le sacre du printemps” (Forårsofret) sætter rytme og klang i spil på nye måder.

Oplæg til koncert med Aarhus Symfoniorkester fredag den 15. marts 2019.

 


Den flyvende hollænder: Charles Temple Dix

26/3: HAVET 1 – MUSIKALSKE FORTÆLLINGER I 1800-TALLET

Vandets bevægelser rummer stof til musikalske metaforer. Det gælder ikke mindst i romantikken, hvor vi finder den stormfulde fortælling i Richard Wagners ouverture til ”Den flyvende hollænder” og i Rimskij-Korsakovs symfoniske suite ”Scheherazade”. Mere fredfyldte stemninger præger Smetanas symfoniske digt ”Moldau”, der følger flodens strøm, og Mendelssohns ouverture ”Hebriderne” med et besøg i det skotske.


Den store bølge: Katsushika Hokusai

9/4: HAVET 2 – EKSISTENTIELLE BILLEDER I MUSIK FRA DET 20. ÅRHUNDREDE

Claude Debussy viser med det symfoniske værk ”Havet. Tre symfoniske skitser” sin forfinede sans for orkestrets klange. ”A Sea Symphony” for kor og orkester af den engelske komponist Vaughan Williams skildrer havet i ord og toner. Benjamin Britten giver med sine ”Four Sea Interludes”, som også indgår i operaen Peter Grimes, et både sublimt og dramatisk fortællende billede af mødet med havet.


Franz Schubert: Kriehuber (1846)

7/5: TRE KLASSIKERE – ROBERT SCHUMANN, LUDWIG VAN BEETHOVEN, FRANZ SCHUBERT

Schumanns ”Ouverture, Scherzo og Finale” op. 52 er symfonisk musik i tre satser. Beethovens Klaverkoncert nr. 4 i G-dur rummer intense dialoger mellem solostemme og orkester. Schuberts Symfoni nr. 8, ”Den ufuldendte”, er på trods af tilnavnet sublim og helstøbt musik.

Oplæg til koncert med Aarhus Symfoniorkester torsdag den 16. maj 2019.


 

OM KONCERTERNE I FORBINDELSE MED FORELÆSNINGERNE

EN NY ÆRA
Fredag 15/3 kl. 19.30
Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus

Aarhus Symfoniorkester – dirigent Hans Graf

A. Skrjabin: Poème de l’extase
G. Ligeti: Atmosphères
I. Stravinsky: Le Sacre du Printemps

Musikhuset Aarhus skriver:

“Koncertoplevelsen løftes til nye højder, når Aalborg og Aarhus Symfoniorkestre sammen gør tre urdybe mammutværker til virkelighed. Nogle gange er musikken stor. Større end os og meget større end orkestret. Ved denne koncert gentager symfoniorkestrene i Aarhus og Aalborg succesen fra sidste år og slår sig sammen for at spille nogle af musikhistoriens allerstørste værker – både fysisk, musikhistorisk og intellektuelt.
Til koncerten kan du opleve værker uden for vores forestillingsevne: Et værk fra rummet, et værk fra en fantasts astronomiske intellekt og et værk styret af rendyrket kropslighed. Hos Ligeti, Skrjabin og Stravinskij udforskes musikkens yderpunkter, både i fysisk udtræk, instrumental formåen og intellektuel overbygning.
Det er musik fra urdybet, fra menneskesindets yderste afkroge og fra universets uendelige vidder. Vi spiller med andre ord nogle af de mammutværker, som kun kan blive til virkelighed, når man har hele to symfoniorkestre til rådighed. Koncerten er arrangeret i samarbejde med Aalborg Symfoniorkester.”

 

LYSENDE LETHED
Torsdag 16/5 kl. 19.30
Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus

Aarhus Symfoniorkester – dirigent Andreas Delfs
Solist: Gerhard Oppitz, klaver

R. Schumann: Ouverture, Scherzo og Finale
L. v. Beethoven: Klaverkoncert nr. 4
F. Schubert: Symfoni nr. 8 “Den ufuldendte”

Arrangør: Aarhus Symfoniorkester

Musikhuset Aarhus skriver:

“Der er glæde og forår i musikken – og en mestersolist ved klaveret. Den første romantiske symfoni – Schuberts ufuldendte – sammen med Beethovens vidunderlige fjerde klaverkoncert:
Musik af lysende lethed og umiddelbar musikglæde. Ved klaveret sidder Gerhard Oppitz, og han bliver aldrig træt af Beethoven: ‘Selv i dag er der masser at sige om Beethovens musik. Beethoven gav sine værker alt, da han skrev dem – men musikken skal vækkes til live af kunstnere, som giver af sig selv og lader sig rive med af musikken. Som solist viser jeg, hvad musikken betyder for mig personligt. At
spille et værk er at fortolke det ved hjælp af hele den erfaring, jeg har som musiker og som menneske.’
Schuberts ufuldendte er alt det, som musik skal være: Overdådigt medrivende og umiddelbart elskelig. Store steder og spøgelsesstrejf af romantik; der er en grund til, at vi spiller Schuberts ufuldendte igen og igen – og glæder os lige meget til det hver eneste gang.
Hele herligheden rammes frækt og flot ind af Robert Schumanns Ouverture, Scherzo og Finale splittet ud i sine enkeltdele.”

Til begge koncerter har vi reserveret A-billetter.


 


Reservering og tilmelding


 


Du er her: ForsideArrangementSYV MUSIKALSKE FORTÆLLINGER

info@syddjurs-folkeuniversitet.dk

www.syddjurs-folkeuniversitet.dk