SYV MØDER MED MUSIKKEN

Dato/klokkeslæt

19/11/2019
10:00 - 12:00

Sted
Aktivitetshuset, Festpladsen, Nørrealle 4, 8400 Ebeltoft


Holdnummer: 1291
Datoer: Der resterer 2 tirsdage: 19/11, 3/12
Pris:
7 forelæsninger: 650 kr.    3 forelæsninger: 300 kr.
6 forelæsninger: 600 kr.    2 forelæsninger: 200 kr.
5 forelæsninger: 500 kr.    1 forelæsning: 125 kr.
4 forelæsninger: 400 kr.
Oplys holdnummer samt dato(er) ifm. betaling ved valg af enkelte forelæsninger

Kontaktpersoner: (ikke for tilmelding) Birthe Damgård Nielsen, tlf. 2947 6833, og Knud Thorgaard, tlf. 8634 1923
Underviser: Cand.mag. i musikvidenskab Arne Kjær


Koncerter:
Koncertbilletter er forbeholdt deltagere i musikforelæsningerne. Der er et begrænset antal billetter. Alle billetter er A-billetter.
Pris for koncertbillet 27/9: 230 kr.
Pris for koncertbillet 6/12: 230 kr.
Pris for operabillet 15/11: 535 kr.
Oplys holdnummer (1291) samt dato(er) på koncert / opera ifm. betaling.

Seneste tilmelding til begge koncerter og opera: 25/8, med mindre der er udsolgt inden


10/9: ORGLET FORTÆLLER

Orgel i Ebeltoft kirke

Vi starter i Sognegården: Først præsenteres orgelinstrumentets historie i store træk. Komponisters brug af instrumentet illustreres med udvalgte musikeksempler. Dernæst fortæller organist Christoffer Holmriis Steffansen om orglet i Ebeltoft kirke og viser os de mange klanglige muligheder, som instrumentet rummer.


24/9: BARTÓK OG SJOSTAKOVITJ – MUSIKALSKE UDSAGN I EN KONFLIKTFYLDT TID

Béla Bartók

Musikken er Bartóks 3. klaverkoncert fra 1945 og Sjostakovitjs 5. symfoni fra 1937. Efter en krisetid som immigrant i USA finder Bartók med sine sidste værker et forstående publikum. Sjostakovitj bevarer sin kunstneriske integritet på trods af voldsom kritik fra Sovjet-styret. Og han har publikum med sig.

Oplæg til koncert med Aarhus Symfoniorkester fredag den 27. september. (Se også nedenfor).


8/10: JOHANN SEBASTIAN BACH OG HANS “EFTERFØLGERE”

Hilary Hahn og Bachs Chaconne

Bach har givet mange senere komponister inspiration til at arbejde videre med hans musik. ”Chaconne for soloviolin i d-mol” findes f.eks. i bearbejdninger for klaver, guitar, orkester, mv. Vi lytter til originalen og til Bach-fascinationen i de senere versioner. Tilsvarende inddrages orgelværker af Bach og arrangementer heraf.


22/10: KOMPONISTENS VÆRKSTED: VARIATIONENS KUNST

Beethoven (Joseph Karl Stieler)

Komponistens symfoniske ”leg” med temaer handler om at udforske udtryksmuligheder undervejs i den musikalske proces. Vi følger Beethoven, når han udfolder sin musikalske fantasi i første sats af 3. symfoni, ”Eroica”. En satstype som ”tema med variationer” kalder ligefrem på musikalsk opfindsomhed. Vi møder denne satstype i Eroica-symfoniens sidste sats – samt i de berømte ”Haydn-Variationer” af Johannes Brahms.


5/11: OPERA – EUGEN ONEGIN – AF TJAJKOVSKIj

Operaen ”Eugen Onegin” er en tragisk fortælling om kærlighed, som bliver holdt tilbage. Tjajkovskijs musik formidler det store følelsesregister af længsel, håb, jalousi, fortrydelse – og det sidste farvel.

Oplæg til forestilling i Musihuset Aarhus fredag d. 15. november. (Se også nedenfor)

 


19/11: TRE ENGELSKE KOMPONISTER: EDWARD ELGAR, BENJAMIN BRITTEN, THOMAS ADÈS

Yehudi Menuhin og Benjamin Britten

Musik af de tre komponister giver et spændende indblik i engelsk musik gennem godt 100 år. Vi lytter til orkestermusik af Elgar: ”Enigma Variations”, til Brittens ”War Requiem” og til musik for solo, kor og orkester af Thomas Adès: ”America: A Prophecy”. Dertil kommer udvalgte instrumentalværker af de tre.


3/12: J.S. BACH OG MOZART – MUSIK I DUR OG MOL

Wolfgang Amadeus Mozart

Bach forbinder i ”Orkester-suite nr. 2 i h-mol” dansesatsernes traditionelle karakter med en forbavsende udtrykskraft. En tilsvarende oplevelse formidles i hans ”Violinkoncert i E-dur”. Mozarts ”Symfoni nr. 40 i g-mol” foregriber med sin personlige tone nye muligheder for symfonien som musikalsk genre.

Oplæg til koncert med Aarhus Symfoniorkester fredag den 6. december. (Se også nedenfor),


OM KONCERTERNE OG OPERAEN I FORBINDELSE MED FORELÆSNINGERNE

KONCERT:
MED LIVET SOM INDSATS
Fredag 27/9 kl. 19.30
Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus

Aarhus Symfoniorkester – dirigent Gerhard Markson
Solist: Christian Ihle Hadland, klaver

Bartók: Klaverkoncert nr. 3
Sjostakovitj: Symfoni nr. 5

Musikhuset Aarhus skriver:

”To værker på kanten af det menneskelige – døden og diktaturet – beretter med kærlighed og stor kunst om alt det, der blomstrer i livets farezoner.

En fødselsdagsgave til sin elskede; det var, hvad Bartók skabte med sin tredje klaverkoncert. Lys og let er musikken – og med en afklarethed, der matcher Bartóks livssituation: Koncerten er det sidste, han skrev. Musikken er en munter blanding af leg og alvor, fyldt med Bartóks fortolkninger af den folkemusik, som altid var hans udgangspunkt. Musikken emmer af energi; kompliceret, men alligevel gennemsigtig. Det blev også Bartóks svanesang: Han døde få takter før han var færdig med værket.

Sjostakovitj bar som ingen anden musikalsk vidnesbyrd om stalinismens helvede. Hans personlige såvel som musikalske liv var en stadig penduleren mellem overlevelse og kunstnerisk forløsning. Den femte symfoni er udtryk for begge dele: På overfladen er det styrets musik, men nedenunder er der dybt subversive strømninger i spil. Musikken er fantastisk i sig selv – og med den underliggende historie bliver den en uundværlig beretning om menneskets vilkår i et umenneskeligt regime.”

KONCERT:
MESTRENE HOLDER HOF
Fredag 6/12 kl. 19.30
Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus

Aarhus Symfoniorkester – dirigent Marc Soustrot
Solist: Ian van Rensburg, violin

J.S. Bach: Orkestersuite nr. 2
J.S. Bach: Koncert for violin i E-dur
W.A. Mozaart: Symfoni nr. 40

Musikhuset Aarhus skriver:

”Hofballet indtager Symfonisk Sal med fejende toner og kokette trin – og orkestret danser fra lyset ind i mørket i hælene på barokkens og klassikkens mestre.

Fra Himmerige til dansegulv: Kun en ganske lille del af Bachs mange værker er skrevet med underholdning for øje – og vi har udvalgt to til denne koncert. Vi starter på dansegulvet: Satserne i Bachs orkestersuite er for de flestes vedkommende dansesatser – de noble danse, som blev danset ved hofferne rundt omkring i Europa. Musik for mennesket frem for Gud.

Hoffet skulle også have koncerter, og derfor skrev Bach violinkoncerten i E-dur: “Fuld af uovervindelig livglæde, der synger i første og sidste sats’ triumf,” skrev Bachs allerførste biografist om koncerten.

Det indledende motiv til Mozarts Symfoni nr. 40 er måske et af de mest ikoniske temaer i musikhistorien. Symfonien er intens, ukonventionel og forener to tilsyneladende modpoler: kompositorisk kompleksitet og musikalsk enkelhed. Ukueligt kraftfuld står symfonien som et eksempel på Mozarts mørkeste glans.”

 

OPERA:
EUGEN ONEGIN
af Tjajkovskij

Fredag 15/11 kl. 19.30
Musikhuset Aarhus

Den Jyske Operas solister og kor
Aarhus Symfoniorkester

Musikhuset Aarhus skriver:

”Tjajkovskijs mest elskede opera, Eugen Onegin, kan betragtes som kærlighedsoperaen over alle. Her skildres den menneskelige kærlig-heds karakter med al sin herlighed og tungsindighed. Eugen Onegin er baseret på Pusjkins berømte roman på vers.

Kærlighed, lidenskab, jalousi, længsler, krænkelser og død i zartidens Rusland baner vejen for, at den smukke pige fra landet, Tatjana, falder for Eugen Onegin, en arrogant mand fra Sankt Petersborg. Han finder først mange år senere ud af, at han er lige så forelsket i hende, som hun var i ham. Men da er det for sent…

Tyske Hinrich Horstkotte udfolder som instruktør, scenograf og kostumedesigner det poetiske univers, mens Den Jyske Operas musikchef Tecwyn Evans står for den musikalske ledelse.”

Synges på russisk med danske overtekster

Til begge koncerter samt til operaen har vi reserveret A-billetter


Reservering og tilmelding


 


Du er her: ForsideArrangementSYV MØDER MED MUSIKKEN

info@syddjurs-folkeuniversitet.dk

www.syddjurs-folkeuniversitet.dk