FEM FOREDRAG OM MUSIK

Dato/klokkeslæt

02/11/2021
10:00 - 12:00

Sted
AKTIVITETSHUSET, FESTPLADSEN, Nørrealle 4, 8400 Ebeltoft


Holdnummer: 1291
Datoer: 3 tirsdage tilbage: 2/11, 9,11 (OBS! flyttet fra 7/9), 30/11
Pris:
3 forelæsninger: 300 kr.                    1 forelæsning:    125 kr.
2 forelæsninger: 200 kr.
Oplys dato(er) ifm. tilmelding ved valg af enkelte forelæsninger
Kontaktpersoner: (ikke for tilmelding) Knud Thorgaard, tlf. 8634 1923, og Mona Thomassen, tlf. 6178 2697
Underviser: Cand.mag. i musikvidenskab Arne Kjær


Koncert og opera:
Billetter til koncert og opera er forbeholdt deltagere i musikforelæsningerne. Der er et begrænset antal billetter. Billetterne til koncerten er B-billetter og billetterne til operaen er A-billetter.
Pris for koncertbillet 4/11: 240 kr.
Pris for operabillet 2/12: 540 kr.
Oplys holdnummer (1291) samt dato(er) på koncert / opera ifm. tilmelding og betaling

Seneste tilmeldinger til begge koncerter: 30/8 (med mindre der er udsolgt inden)


21/9: MED EDVARD GRIEG OG CARL NIELSEN I TEATRET

Theodor Kittelsen: Peer Gynt i Dovregrubbens hall

Både Grieg og Nielsen har komponeret scenemusik til teatret. Det gælder Griegs musik til Henrik Ibsens dramatiske digt ”Peer Gynt” – samt Nielsens scenemusik til ”Aladdin eller Den forunderlige Lampe”, og til skuespillet ”Moderen” (som blev uropført 1920 i anledning af Genforeningen).

De nævnte værker er mest kendt i uddrag, bl.a. som suiter til koncertbrug. Der suppleres her med musikeksempler fra den originale scenemusik til belysning af den dramatiske kontekst.


12/10: KVINDELIGE KOMPONISTER FORTÆLLER MUSIKHISTORIE

Clara Schumann

Fanny Mendelssohn Hensel, storesøster til Felix Mendelssohn, og Clara Schumann, gift med Robert Schumann, er to pianister og komponister fra den romantiske periode. Tidens sociale konventioner var med til at sætte rammer for kvinders musikalske udfoldelse: Et vilkår som de tacklede på hver deres måde.

Emnet perspektiveres med glimt fra middelalderen: Musik af Hildegard af Bingen – samt med eksempler fra nyere tid: Musik af franske Nadia Boulanger og af den nulevende russiske komponist Sofia Gubaidulina.


2/11: MUSIK AF HECTOR BERLIOZ OG CAMILLE SAINT-SAËNS

Saint-Saëns

Det første værk er koncertouverturen ”Romersk Karneval” af Hector Berlioz. Der følger to af Camille Saint-Saëns’ kendteste værker for koncertsalen: Violinkoncert nr. 3 samt ”Introduktion og Rondo capriccioso”, som også er et værk for soloviolin og orkester.

Oplæg til koncert med Aarhus Symfoniorkester torsdag den 4. november


9/11: FORÅRETS MUSIK (Denne forelæsning er flyttet fra 7/9)

Edvard Munch: Forår

Foråret har gennem tiden afsat sig mange musikalske spor. Vi følger dem hos Vivaldi (”De fire Årstider”), Mozart (klaverkoncert nr. 27) og Schumann (symfoni nr. 1, ”Forårssymfonien”).

Vi lytter til, hvordan foråret omsættes i melodi, rytme og klang.

Emnet afrundes med udvalgte eksempler på danske forårssange.


30/11: OPERAEN “AIDA” AF GIUSEPPE VERDI

Giuseppe Verdi

”Aida” griber med sit emne tilbage til en egyptisk fortid. Men værket blev på Verdis tid i kraft af handlingen og det dramatiske tonesprog set som højst ”nutidigt”. – Den tragiske fortælling om den tilfangetagne prinsesse Aida og feltherren Radamès, der prøver at befri hende, har begejstret sit publikum siden da.

Oplæg til forestilling i Musikhuset Aarhus torsdag den 2. december


OM KONCERTEN OG OPERAEN I FORBINDELSE MED FORELÆSNINGERNE

KONCERT:
KISPUS MED DØDEN
Torsdag 4/11 kl. 19.30
Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus

Aarhus Symfoniorkester – dirigent Marc Soustrot
Solist: Michael Germer, violin

H. Berlioz: Ouverture til Romersk karneval
C. Saint-Saëns: Violinkoncert nr. 3
C. Saint-Saëns: Introduktion og Rondo capriccioso
M. Ravel /arr. M. Constant: Gaspard de la nuit

 

Musikhuset Aarhus skriver:

“Mørket både skræmmer og tryllebinder os, mareridtets melodier bliver til leg, og i lyset viger nattens dæmoner for virkelighedens dramaer og lidenskab når Aarhus Symfoniorkester spiller op.

Drama og store følelser forenes i noget af den mest medrivende musik, der er skrevet: Vi serverer et fransk program fyldt med delikatesser.

Introduktion og Rondo Capriccioso er opera for violin: Store lidenskaber i det lille format. Det er farverig musik, der er skræddersyet til at udfordre både fingre og følelser hos solisten.

I Saint-Saëns’ 3. violinkoncert mødes vitalitet og tidløs elegance. Her forenes violinens fyrige temperament med dens mest smægtende side i en afvekslende koncert. Violinkoncerten såvel som Rondo capriccioso bliver spillet af Michael Germer, der i 2020 vandt Den Danske Strygerkonkurrence og dermed også denne koncert.

Ravels Gaspard de la nuit er en sjælden lækkerbisken, som her præsenteres for første gang herhjemme i en udgave for orkester. I Ravels fabulerende univers møder vi sagnvæsner, uhyggelige landskaber og en tour de force ind i nattens mareridt. Døden danser, underskønne sirener lokker, og musikken maler det hele så livagtigt, at vi mærker døden selv ånde os i nakken i koncertsalen.”

OPERA:
AIDA
af Giuseppe Verdi
Torsdag 2/12 kl. 19.30
Stor Sal, Musikhuset Aarhus

Den Jyske Operas solister og kor
Aarhus Symfoniorkester

Instruktør: Roland Schwab
Dirigent: Jakob Hultberg

Synges på italiensk med danske overtekster

 

Musikhuset Aarhus skriver:

“Publikum er i generationer blevet bevæget af Verdis mesterlige opera om slavinden Aida – i virkeligheden en etiopisk prinsesse – og hendes kærlighed til sin egyptiske fangevogter Radamés. Nu kan kærlighedens højforræderi i Aida for første gang opleves på Den Jyske Opera.”

 

Til koncerten har vi reserveret B-billetter og til operaen har vi reserveret A-billetter


Reservering og tilmelding


 


Du er her: ForsideArrangementFEM FOREDRAG OM MUSIK

info@syddjurs-folkeuniversitet.dk

www.syddjurs-folkeuniversitet.dk