MUSIKKEN PÅ REJSE

Dato/klokkeslæt

30/01/2018
10:00 - 12:00

Sted
Aktivitetshuset, Festpladsen, Nørre Allé 4, 8400 Ebeltoft


Holdnummer: 1120
Dato: 6 tirsdage: 30/1, 27/2, 13/3, 10/4, 24/4, 8/5
Pris: 620 kr. uden koncertbillet (hold nr. 1120)
Pris: 840 kr. inkl. koncert d. 4/5 med rabat (hold nr. 1121)
Pris: 100 kr. pr. stk., hvis du f.eks. ønsker 3, 4 eller ?
Venligst oplys holdnummer ifm. betaling
OBS! Tilmelding og køb af koncertbillet:
Seneste tilmelding til koncerten: 18/2, med mindre der er udsolgt
Begrænset antal billetter. Alle billetter er A-billetter
Kontaktpersoner (ikke for tilmelding): Birthe Damgård Nielsen, tlf. 2947 6833, og Knud Thorgaard,
tlf. 8634 1923
Underviser: Cand.mag. i musikvidenskab Arne Kjær


16/1: JOSEPH HAYDN PÅ BESØG I LONDON I 1790’ERNE

Joseph Haydn

Vi følger Haydn på to rejser til England, hvor han oplever et levende og inspirerende musikliv. Han bidrager med hele 12 symfonier, bl.a. ”Oxford-symfonien”, og komponerer sange og kammermusik til engelske musikere. Haydn får her ideen til oratoriet ”Skabelsen”, som fra starten har tosproget tekst og dermed to titler: ”The Creation” og ”Die Schöpfung”.


30/1: FELIX MENDELSSOHN PÅ REJSE I SKOTLAND OG ITALIEN

Felix Mendelssohn

Mendelssohns rejse til Skotland i 1829 danner baggrund for symfoni nr. 3, ”Den skotske”, og koncertouverturen ”Hebriderne”, hvor en stærk naturoplevelse fornemmes. Året efter indleder han sin dannelsesrejse til Italien, inspireret af den aldrende digter Goethe. Italiensk temperament og kolorit præger symfoni nr. 4, ”Den italienske”.


27/2: ANTONÍN DVOŘÁK OG ”DEN NYE VERDEN”

Antonín Dvorák

Dvořák var i årene 1892-95 konservatoriedirektør i New York. Her komponerede han bl.a. to af sine kendteste værker, symfoni nr. 9, ”Fra den nye verden”, og cellokoncerten i h-mol. Den bøhmiske folkemusik var en vigtig inspirationskilde for tjekken Dvořák, men han åbnede også sine ører for dele af den amerikanske folkemusik, herunder negro spirituals.


13/3: MELODIER PÅ REJSE – GRÆNSEOVERSKRIDENDE MUSIK

Percy Grainger

Australsk musik rummer talrige eksempler på melodier og sange, der blev ført med fra Europa, da udvandringen til Australien for alvor tog fart i løbet af 1800-tallet. Senere er australsk musik blevet sendt ”tilbage over grænserne”. Vi følger udvalgte sange på deres vej frem og tilbage. Balladen om den vandrende svend, ”Waltzing Matilda”, er en af dem.

Musik som et grænseoverskridende fænomen er et centralt emne for den australsk fødte komponist Percy Grainger. Således besøgte han Danmark i 1920’erne og optog dansk folkemusik på fonograf. Vi lytter til nogle af hans bearbejdninger for orkester af danske og andre skandinaviske melodier.


Maurice Ravel

10/4: MAURICE RAVEL MØDER JAZZ’EN I AMERIKA

Den franske komponist Maurice Ravel komponerede sine to klaverkoncerter 1928-31, efter at han på koncertrejse til USA havde hentet inspiration hos George Gershwin og i den amerikanske blues- og jazzmusik. Ravel bearbejder sine amerikanske indtryk både på skrift og i musikken, hvor han formår at integrere de nye indtryk i sit eget tonesprog.


24/4: AARHUS SYMFONIORKESTER MED TO RUSSERE OG EN FRANSKMAND
Oplæg til koncerten 4. maj

Sergei Prokofiev

Modest Musorgskij: Forspil til operaen ”Khovantchina” – der ligesom hans mere kendte opera ”Boris Godunov” bygger på emner fra russisk historie.

Édouard Lalo: ”Symphonie Espagnole” (”Spansk Symfoni”) er på trods af titlen egentlig en violinkoncert. Musikken er komponeret på en tid, hvor flere franske komponister hentede musikalsk inspiration sydfra. Spanske motiver præger melodi og rytme, som det også høres i ”Carmen”, Georges Bizets opera fra samme tid.

Sergei Prokofiev: Med sin første symfoni, ”Symphonie Classique”, kaster Prokofiev et humoristisk blik på den symfoniske arv fra Haydns tid. Værket blev den unge Prokofievs højst personlige bidrag til neoklassicismen – en ny tendens i starten af det 20. århundrede.


8/5: ERICH KORNGOLD OG BÉLA BARTÓK – EMIGRATION OG OPBRUD

Béla Bartók

Fælles for den østrigske komponist Korngold og den ungarske komponist Bartók er, at de på grund af den politiske udvikling i 1930-40’ernes Europa var tvunget til at emigrere.

Korngold var midt i 30’erne i perioder filmmusik-komponist i USA. Her bosatte han sig fast i 1938. Violinkoncerten fra 1945 er et af hans kendte værker.

Bartók var både komponist, pianist og en pioner inden for folkemusikforskningen. Han forlod Europa i 1940 og tilbragte sine sidste fem år i USA. Et hovedværk fra denne periode er ”Koncert for orkester” fra 1943.


OM KONCERTEN I FORBINDELSE MED FORELÆSNINGEN D. 24/4

MYTER, MINDER OG MYSTIK
Fredag 4/5 kl. 19.30
Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus

Marc Soustrot, dirigent
Alexander Sitkovetsky, violin
Aarhus Symfoniorkester

Modest Musorgskij: Forspil til operaen Khovantchina
Édouard Lalo: Symphonie Espagnole, for soloviolin og orkester
Sergei Prokofiev: Symfoni nr. 1, Symphonie Classique

Musikhuset Aarhus skriver:

”Drømme om fædreland, fremmede himmelstrøg og fortidens faderskikkelser væves sammen i sæsonens sidste store symfonikoncert.

Til sin afsluttende optræden i denne sæson har Aarhus Symfoniorkesters chefdirigent Marc Soustrot sammensat en mesterlig menu af rislende smagsoplevelser, berusende kolorit og skarptskåret balance.

Fra Musorgskijs sjældent hørte forspil til operaen Khovantchina, der med sine sarte melodier og gennemsigtige teksturer delikat lægger op til glemte dramaer i russisk historie, ledes over til Lalos sværmeriske Symphonie espagnole, som rammende udmaler spansk varmblodethed og eksotisk mystik.

Endelig byder programmet på Prokofievs første symfoni med tilnavnet “den klassiske”. Prokofiev er inspireret af klassikkens måske største mester, Joseph Haydn. En moderne, køligt strømlinet hyldest til et fortidens mesterværker.”

Til koncerten har vi reserveret A-billetter

 

 


Reservering og tilmelding


 


Dato/klokkeslæt

30/01/2018
10:00 - 12:00

Sted
Aktivitetshuset, Festpladsen, Nørre Allé 4, 8400 Ebeltoft


Holdnummer: 1120
Dato: 6 tirsdage: 30/1, 27/2, 13/3, 10/4, 24/4, 8/5
Pris: 620 kr. uden koncertbillet (hold nr. 1120)
Pris: 840 kr. inkl. koncert d. 4/5 med rabat (hold nr. 1121)
Pris: 100 kr. pr. stk., hvis du f.eks. ønsker 3, 4 eller ?
Venligst oplys holdnummer ifm. betaling
OBS! Tilmelding og køb af koncertbillet:
Seneste tilmelding til koncerten: 18/2, med mindre der er udsolgt
Begrænset antal billetter. Alle billetter er A-billetter
Kontaktpersoner (ikke for tilmelding): Birthe Damgård Nielsen, tlf. 2947 6833, og Knud Thorgaard,
tlf. 8634 1923
Underviser: Cand.mag. i musikvidenskab Arne Kjær


16/1: JOSEPH HAYDN PÅ BESØG I LONDON I 1790’ERNE

Joseph Haydn

Vi følger Haydn på to rejser til England, hvor han oplever et levende og inspirerende musikliv. Han bidrager med hele 12 symfonier, bl.a. ”Oxford-symfonien”, og komponerer sange og kammermusik til engelske musikere. Haydn får her ideen til oratoriet ”Skabelsen”, som fra starten har tosproget tekst og dermed to titler: ”The Creation” og ”Die Schöpfung”.


30/1: FELIX MENDELSSOHN PÅ REJSE I SKOTLAND OG ITALIEN

Felix Mendelssohn

Mendelssohns rejse til Skotland i 1829 danner baggrund for symfoni nr. 3, ”Den skotske”, og koncertouverturen ”Hebriderne”, hvor en stærk naturoplevelse fornemmes. Året efter indleder han sin dannelsesrejse til Italien, inspireret af den aldrende digter Goethe. Italiensk temperament og kolorit præger symfoni nr. 4, ”Den italienske”.


27/2: ANTONÍN DVOŘÁK OG ”DEN NYE VERDEN”

Antonín Dvorák

Dvořák var i årene 1892-95 konservatoriedirektør i New York. Her komponerede han bl.a. to af sine kendteste værker, symfoni nr. 9, ”Fra den nye verden”, og cellokoncerten i h-mol. Den bøhmiske folkemusik var en vigtig inspirationskilde for tjekken Dvořák, men han åbnede også sine ører for dele af den amerikanske folkemusik, herunder negro spirituals.


13/3: MELODIER PÅ REJSE – GRÆNSEOVERSKRIDENDE MUSIK

Percy Grainger

Australsk musik rummer talrige eksempler på melodier og sange, der blev ført med fra Europa, da udvandringen til Australien for alvor tog fart i løbet af 1800-tallet. Senere er australsk musik blevet sendt ”tilbage over grænserne”. Vi følger udvalgte sange på deres vej frem og tilbage. Balladen om den vandrende svend, ”Waltzing Matilda”, er en af dem.

Musik som et grænseoverskridende fænomen er et centralt emne for den australsk fødte komponist Percy Grainger. Således besøgte han Danmark i 1920’erne og optog dansk folkemusik på fonograf. Vi lytter til nogle af hans bearbejdninger for orkester af danske og andre skandinaviske melodier.


Maurice Ravel

10/4: MAURICE RAVEL MØDER JAZZ’EN I AMERIKA

Den franske komponist Maurice Ravel komponerede sine to klaverkoncerter 1928-31, efter at han på koncertrejse til USA havde hentet inspiration hos George Gershwin og i den amerikanske blues- og jazzmusik. Ravel bearbejder sine amerikanske indtryk både på skrift og i musikken, hvor han formår at integrere de nye indtryk i sit eget tonesprog.


24/4: AARHUS SYMFONIORKESTER MED TO RUSSERE OG EN FRANSKMAND
Oplæg til koncerten 4. maj

Sergei Prokofiev

Modest Musorgskij: Forspil til operaen ”Khovantchina” – der ligesom hans mere kendte opera ”Boris Godunov” bygger på emner fra russisk historie.

Édouard Lalo: ”Symphonie Espagnole” (”Spansk Symfoni”) er på trods af titlen egentlig en violinkoncert. Musikken er komponeret på en tid, hvor flere franske komponister hentede musikalsk inspiration sydfra. Spanske motiver præger melodi og rytme, som det også høres i ”Carmen”, Georges Bizets opera fra samme tid.

Sergei Prokofiev: Med sin første symfoni, ”Symphonie Classique”, kaster Prokofiev et humoristisk blik på den symfoniske arv fra Haydns tid. Værket blev den unge Prokofievs højst personlige bidrag til neoklassicismen – en ny tendens i starten af det 20. århundrede.


8/5: ERICH KORNGOLD OG BÉLA BARTÓK – EMIGRATION OG OPBRUD

Béla Bartók

Fælles for den østrigske komponist Korngold og den ungarske komponist Bartók er, at de på grund af den politiske udvikling i 1930-40’ernes Europa var tvunget til at emigrere.

Korngold var midt i 30’erne i perioder filmmusik-komponist i USA. Her bosatte han sig fast i 1938. Violinkoncerten fra 1945 er et af hans kendte værker.

Bartók var både komponist, pianist og en pioner inden for folkemusikforskningen. Han forlod Europa i 1940 og tilbragte sine sidste fem år i USA. Et hovedværk fra denne periode er ”Koncert for orkester” fra 1943.


OM KONCERTEN I FORBINDELSE MED FORELÆSNINGEN D. 24/4

MYTER, MINDER OG MYSTIK
Fredag 4/5 kl. 19.30
Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus

Marc Soustrot, dirigent
Alexander Sitkovetsky, violin
Aarhus Symfoniorkester

Modest Musorgskij: Forspil til operaen Khovantchina
Édouard Lalo: Symphonie Espagnole, for soloviolin og orkester
Sergei Prokofiev: Symfoni nr. 1, Symphonie Classique

Musikhuset Aarhus skriver:

”Drømme om fædreland, fremmede himmelstrøg og fortidens faderskikkelser væves sammen i sæsonens sidste store symfonikoncert.

Til sin afsluttende optræden i denne sæson har Aarhus Symfoniorkesters chefdirigent Marc Soustrot sammensat en mesterlig menu af rislende smagsoplevelser, berusende kolorit og skarptskåret balance.

Fra Musorgskijs sjældent hørte forspil til operaen Khovantchina, der med sine sarte melodier og gennemsigtige teksturer delikat lægger op til glemte dramaer i russisk historie, ledes over til Lalos sværmeriske Symphonie espagnole, som rammende udmaler spansk varmblodethed og eksotisk mystik.

Endelig byder programmet på Prokofievs første symfoni med tilnavnet “den klassiske”. Prokofiev er inspireret af klassikkens måske største mester, Joseph Haydn. En moderne, køligt strømlinet hyldest til et fortidens mesterværker.”

Til koncerten har vi reserveret A-billetter

 

 


Reservering og tilmelding


Du er her: ForsideEventMUSIKKEN PÅ REJSE

info@syddjurs-folkeuniversitet.dk

www.syddjurs-folkeuniversitet.dk