KUNST – MONET, BONNARD, KLIMT, MATISSE

Dato/klokkeslæt

06/03/2018
10:00 - 12:00

Sted
Aktivitetshuset, Festpladsen, Nørre Allé 4, 8400 Ebeltoft


Holdnummer: 1110
Dato: 2 tirsdage: 6/3, 3/4
Pris: 200 kr. ved samlet tilmelding til 2 forelæsninger
Pris: 125 kr. enkeltvis – oplys dato ifm. betaling
Kontaktpersoner (ikke for tilmelding): Birthe Damgård Nielsen, tlf. 2947 6833, og Knud Thorgaard,
tlf. 8634 1923
Underviser: Cand.phil. i kunsthistorie og udøvende kunstner Inger Houbak


Vi zoomer ind på fire kæmper i billedkunsten, der var med til at revolutionere det kunstneriske udtryk i årtierne omkring år 1900. De indfangede og fortolkede verden, da den for alvor blev moderne og var med til at ændre vores syn på både den ydre og den indre virkelighed. Vi går på opdagelse i kunstens forunderlige og fantastiske univers i godt selskab med Monet, Bonnard, Klimt og Matisse og undersøger, hvad de ville os dengang og hvad de vil os i dag.


20/2: IMPRESSIONISME – CLAUDE MONET OG PIERRE BONNARD

Claude Monet, La Grenouillère (1869)

Impressionismen er en af de mest betydningsfulde stilretninger fra slutningen af 1800-tallet, idet periodens kunstnere bogstaveligt talt ændrede vores syn på omgivelserne og afstedkom et farvechok. Aldrig før havde verden virket så flimrende, flygtig, farverig og forvirrende. Som en øjets seismograf noterede Claude Monets pensel lysets dans over by og land. Både Monet og Bonnard tog ofte udgangspunkt i hjemlige omgivelser, sansninger og lysindtryk. Hvad har de to kunstnere til fælles, og hvad adskiller dem? Og hvorfor malede de samme motiver om og om igen?


6/3: GUSTAV KLIMT OG WIEN PÅ RANDEN AF ET ”NERVØST SAMMENBRUD”

Gustav Klimt, Adele Bloch-Bauer I (1907)

Det dirrer i Wien i både byens og i borgernes indre. Det underbevidste banker på 1900-tallets dør, og Wien huser både psykoanalytikere, neuroser og selviagttagende kunstnere. De kigger indad, mens monarkiet slår revner, og borgerskabet danser vals. Både kunstnere og designere fanger tidens forvrængede streg. Alt er smukt og sygt på samme tid. Gustav Klimt maler billeder, hvor detaljernes antal gør betragteren ør i hovedet; samtidig beruses vi af farvernes pragt og lokkes af kvindernes sirenesuk. Vi prøver at fange pulsen, mærke hysteriet og kradse lidt i overfladen.


3/4: HENRI MATISSE OG DET DEKORATIVE MALERI

Henri Matisse, Le luth (1943)

Tidens dom over kunstneren Henri Matisse er, at hans maleri rummer en særlig skønhed og ro – og at han ikke viger tilbage for det dekorative. Hvad er faren ved det dekorative? Er det kunstens fjende? Denne undervisningsgang ser vi nærmere på Henri Matisses liv og produktion og med afsæt heri diskuterer vi det dekorative og undersøger forholdet mellem det dekorative og det feminine og mellem overflade og dybde.

 

Inger Houbak


Reservering og tilmelding


 


Dato/klokkeslæt

06/03/2018
10:00 - 12:00

Sted
Aktivitetshuset, Festpladsen, Nørre Allé 4, 8400 Ebeltoft


Holdnummer: 1110
Dato: 2 tirsdage: 6/3, 3/4
Pris: 200 kr. ved samlet tilmelding til 2 forelæsninger
Pris: 125 kr. enkeltvis – oplys dato ifm. betaling
Kontaktpersoner (ikke for tilmelding): Birthe Damgård Nielsen, tlf. 2947 6833, og Knud Thorgaard,
tlf. 8634 1923
Underviser: Cand.phil. i kunsthistorie og udøvende kunstner Inger Houbak


Vi zoomer ind på fire kæmper i billedkunsten, der var med til at revolutionere det kunstneriske udtryk i årtierne omkring år 1900. De indfangede og fortolkede verden, da den for alvor blev moderne og var med til at ændre vores syn på både den ydre og den indre virkelighed. Vi går på opdagelse i kunstens forunderlige og fantastiske univers i godt selskab med Monet, Bonnard, Klimt og Matisse og undersøger, hvad de ville os dengang og hvad de vil os i dag.


20/2: IMPRESSIONISME – CLAUDE MONET OG PIERRE BONNARD

Claude Monet, La Grenouillère (1869)

Impressionismen er en af de mest betydningsfulde stilretninger fra slutningen af 1800-tallet, idet periodens kunstnere bogstaveligt talt ændrede vores syn på omgivelserne og afstedkom et farvechok. Aldrig før havde verden virket så flimrende, flygtig, farverig og forvirrende. Som en øjets seismograf noterede Claude Monets pensel lysets dans over by og land. Både Monet og Bonnard tog ofte udgangspunkt i hjemlige omgivelser, sansninger og lysindtryk. Hvad har de to kunstnere til fælles, og hvad adskiller dem? Og hvorfor malede de samme motiver om og om igen?


6/3: GUSTAV KLIMT OG WIEN PÅ RANDEN AF ET ”NERVØST SAMMENBRUD”

Gustav Klimt, Adele Bloch-Bauer I (1907)

Det dirrer i Wien i både byens og i borgernes indre. Det underbevidste banker på 1900-tallets dør, og Wien huser både psykoanalytikere, neuroser og selviagttagende kunstnere. De kigger indad, mens monarkiet slår revner, og borgerskabet danser vals. Både kunstnere og designere fanger tidens forvrængede streg. Alt er smukt og sygt på samme tid. Gustav Klimt maler billeder, hvor detaljernes antal gør betragteren ør i hovedet; samtidig beruses vi af farvernes pragt og lokkes af kvindernes sirenesuk. Vi prøver at fange pulsen, mærke hysteriet og kradse lidt i overfladen.


3/4: HENRI MATISSE OG DET DEKORATIVE MALERI

Henri Matisse, Le luth (1943)

Tidens dom over kunstneren Henri Matisse er, at hans maleri rummer en særlig skønhed og ro – og at han ikke viger tilbage for det dekorative. Hvad er faren ved det dekorative? Er det kunstens fjende? Denne undervisningsgang ser vi nærmere på Henri Matisses liv og produktion og med afsæt heri diskuterer vi det dekorative og undersøger forholdet mellem det dekorative og det feminine og mellem overflade og dybde.

 

Inger Houbak


Reservering og tilmelding


Du er her: ForsideEventKUNST – MONET, BONNARD, KLIMT, MATISSE

info@syddjurs-folkeuniversitet.dk

www.syddjurs-folkeuniversitet.dk