DANSKE MALERE

Dato/klokkeslæt

07/03/2018
19:00 - 21:00

Sted
Sognegården, Kirkegade 13, Ebeltoft


Holdnummer: 1109
Dato: 3 aftener: 7/3, 4/4, 24/5
Pris: 250 kr. ved samlet tilmelding til alle tre forelæsninger (særtilbud)
Pris: 100 kr. enkeltvis – oplys dato ifm. betaling
Kontaktpersoner (ikke for tilmelding): Birthe Damgård Nielsen, tlf. 2947 6833, og Knud Thorgaard, tlf. 8634 1923
Undervisere: Hver aften – nyt emne – ny forelæser


Specialtilbud fra Syddjurs Universitet: Tre foredrag om danske malere til en samlet pris på 250 kr. Bemærk at de to første forelæsninger afholdes på Sognegården og den sidste i Aktivitetshuset.


BORNHOLMERMALERNE OG MALERNE PÅ BORNHOLM

Dato: Onsdag 7/3
Sted: Sognegården, Kirkegaden 13, Ebeltoft
Underviser: Lars Kærulf Møller, Museumsdirektør, Bornholms Kunstmuseum

Karl Isakson: Udsigt over Gudhjem (1921)

Den bornholmske kunsthistorie trækker linjer fra guldalderen frem til i dag. På en lystvandring i kunsten møder vi de kunstnere, der gennem tiden har valgt Bornholm som motiv eller base. Fra C.W. Eckersberg, der sejlede forbi i 1833 til Inge Lise Westman, der i dag maler store episke naturskildringer med afsæt i øens natur.

Bornholmermalerne er dog især kendt som et begreb, der er sammenfaldende med det moderne gennembrud i Danmark i begyndelsen af det 20. århundrede. Bornholmeren Kristian Zahrtmann var en afgørende faktor, ikke på grund af hans egen maleri, der især koncentrerede sig om historiske skildringer af Leonora Christina og om den lille italienske bjergby Civita d`Antino, men på grund af hans lærergerning, hvor han var vejleder og mentor for hele den unge generation med bl.a. Karl Isakson, Edvard Weie, Olaf Rude som nogle af hovedpersonerne. I to årtier gjorde denne generation Bornholm og især Christiansø til centrum for dansk og nordisk kunst og satte sig spor, der har betydning helt frem til i dag. Også outsideren, og den eneste indfødte bornholmer, Oluf Høst, havde sin umistelige base på Bornholm og gav med sit maleri helt nye indgangsvinkler til en forståelse af det særligt bornholmske.

Det smukke Bornholms Kunstmuseum er hovedmuseum for disse kunstnere. Foredragsholderen Lars Kærulf Møller har i 30 år været leder for institutionen og kender hvert et billede. Han elsker at dele sin viden og krydrer sin kunsthistoriske gennemgang med anekdoter om kunstnerne og med egne oplevelser fra et helt liv med kunst.

DET SAMME FOREDRAG AFHOLDES TORSDAG D. 8/3 PÅ GLASMUSEET


OLUF HØST – JEG BLEV VÆK I MIG SELV

Dato: Onsdag 4/4
Sted: Sognegården, Kirkegaden 13, Ebeltoft
Underviser: Mag. art. Jens Henrik Sandberg

Oluf Høst foran Bognemark

Jens Henrik Sandberg kender mere end de fleste til kunstneren Oluf Høst: Kunsten, familien, atelieret, haven, Gudhjem og Bornholm.
 Han fortæller historien på basis af 1500 dagbøger, der har været utilgængelige, men nu giver os informationerne direkte fra kilden.

Der bliver i foredraget fokuseret på Oluf Høsts stormfulde ægteskab med Hedvig Wiedemann – og deres to sønner, Ole og Niels. Ole skulle blive kunstner som sin far, men hans fascination af nazismen endte tragisk med hans død på østfronten i 1943.

DET SAMME FOREDRAG AFHOLDES TORSDAG D. 5/4 PÅ GLASMUSEET


GRØN – MODERNISTEN CHRISTINE SWANE

Dato: Torsdag 24/5
Sted: Aktivitetshuset, Festpladsen, Nørre Allé 4, Ebeltoft
Underviser: Kunsthistoriker, mag.art. Anne Lie Stokbro

Christine Swane: Opstilling med fuglebur

Maleren og kunsthåndværkeren Christine Swane (1876-1960) er tema for Johannes Larsen Museets store sommerudstilling 2018. Hun blev som søster til Johannes Larsen og elev af Fritz Syberg skolet i Fynboernes naturalisme. I årene 1910-20 fik hun gennem sit ægteskab med Sigurd Swane tilknytning til den gryende modernisme, og fra ca. 1920 udviklede hun sin helt egen modernistiske stil, båret af undersøgelser af plan, linje og rum og koncentreret om den grønne farve.

Christine Swanes foretrukne motiv var opstillinger med de planter, hun selv drev frem i sit drivhus, men også Frederiksbergs reklamegavle, familiens gøremål og landskaber hører til hendes motiver. Fra midten af 1920erne arbejdede Christine Swane med keramik og tekstilkunst, og både her og i sine malerier var hun helt i tråd med tidens øvrige modernister.

Anne Lie Stokbro har skrevet speciale om Christine Swane, og hun har tilrettelagt udstillingen for Johannes Larsen Museet, Kerteminde, hvor den kan ses i perioden 19. maj – 9. september.

Anne Lie Stokbro


Reservering og tilmelding


 


Dato/klokkeslæt

07/03/2018
19:00 - 21:00

Sted
Sognegården, Kirkegade 13, Ebeltoft


Holdnummer: 1109
Dato: 3 aftener: 7/3, 4/4, 24/5
Pris: 250 kr. ved samlet tilmelding til alle tre forelæsninger (særtilbud)
Pris: 100 kr. enkeltvis – oplys dato ifm. betaling
Kontaktpersoner (ikke for tilmelding): Birthe Damgård Nielsen, tlf. 2947 6833, og Knud Thorgaard, tlf. 8634 1923
Undervisere: Hver aften – nyt emne – ny forelæser


Specialtilbud fra Syddjurs Universitet: Tre foredrag om danske malere til en samlet pris på 250 kr. Bemærk at de to første forelæsninger afholdes på Sognegården og den sidste i Aktivitetshuset.


BORNHOLMERMALERNE OG MALERNE PÅ BORNHOLM

Dato: Onsdag 7/3
Sted: Sognegården, Kirkegaden 13, Ebeltoft
Underviser: Lars Kærulf Møller, Museumsdirektør, Bornholms Kunstmuseum

Karl Isakson: Udsigt over Gudhjem (1921)

Den bornholmske kunsthistorie trækker linjer fra guldalderen frem til i dag. På en lystvandring i kunsten møder vi de kunstnere, der gennem tiden har valgt Bornholm som motiv eller base. Fra C.W. Eckersberg, der sejlede forbi i 1833 til Inge Lise Westman, der i dag maler store episke naturskildringer med afsæt i øens natur.

Bornholmermalerne er dog især kendt som et begreb, der er sammenfaldende med det moderne gennembrud i Danmark i begyndelsen af det 20. århundrede. Bornholmeren Kristian Zahrtmann var en afgørende faktor, ikke på grund af hans egen maleri, der især koncentrerede sig om historiske skildringer af Leonora Christina og om den lille italienske bjergby Civita d`Antino, men på grund af hans lærergerning, hvor han var vejleder og mentor for hele den unge generation med bl.a. Karl Isakson, Edvard Weie, Olaf Rude som nogle af hovedpersonerne. I to årtier gjorde denne generation Bornholm og især Christiansø til centrum for dansk og nordisk kunst og satte sig spor, der har betydning helt frem til i dag. Også outsideren, og den eneste indfødte bornholmer, Oluf Høst, havde sin umistelige base på Bornholm og gav med sit maleri helt nye indgangsvinkler til en forståelse af det særligt bornholmske.

Det smukke Bornholms Kunstmuseum er hovedmuseum for disse kunstnere. Foredragsholderen Lars Kærulf Møller har i 30 år været leder for institutionen og kender hvert et billede. Han elsker at dele sin viden og krydrer sin kunsthistoriske gennemgang med anekdoter om kunstnerne og med egne oplevelser fra et helt liv med kunst.

DET SAMME FOREDRAG AFHOLDES TORSDAG D. 8/3 PÅ GLASMUSEET


OLUF HØST – JEG BLEV VÆK I MIG SELV

Dato: Onsdag 4/4
Sted: Sognegården, Kirkegaden 13, Ebeltoft
Underviser: Mag. art. Jens Henrik Sandberg

Oluf Høst foran Bognemark

Jens Henrik Sandberg kender mere end de fleste til kunstneren Oluf Høst: Kunsten, familien, atelieret, haven, Gudhjem og Bornholm.
 Han fortæller historien på basis af 1500 dagbøger, der har været utilgængelige, men nu giver os informationerne direkte fra kilden.

Der bliver i foredraget fokuseret på Oluf Høsts stormfulde ægteskab med Hedvig Wiedemann – og deres to sønner, Ole og Niels. Ole skulle blive kunstner som sin far, men hans fascination af nazismen endte tragisk med hans død på østfronten i 1943.

DET SAMME FOREDRAG AFHOLDES TORSDAG D. 5/4 PÅ GLASMUSEET


GRØN – MODERNISTEN CHRISTINE SWANE

Dato: Torsdag 24/5
Sted: Aktivitetshuset, Festpladsen, Nørre Allé 4, Ebeltoft
Underviser: Kunsthistoriker, mag.art. Anne Lie Stokbro

Christine Swane: Opstilling med fuglebur

Maleren og kunsthåndværkeren Christine Swane (1876-1960) er tema for Johannes Larsen Museets store sommerudstilling 2018. Hun blev som søster til Johannes Larsen og elev af Fritz Syberg skolet i Fynboernes naturalisme. I årene 1910-20 fik hun gennem sit ægteskab med Sigurd Swane tilknytning til den gryende modernisme, og fra ca. 1920 udviklede hun sin helt egen modernistiske stil, båret af undersøgelser af plan, linje og rum og koncentreret om den grønne farve.

Christine Swanes foretrukne motiv var opstillinger med de planter, hun selv drev frem i sit drivhus, men også Frederiksbergs reklamegavle, familiens gøremål og landskaber hører til hendes motiver. Fra midten af 1920erne arbejdede Christine Swane med keramik og tekstilkunst, og både her og i sine malerier var hun helt i tråd med tidens øvrige modernister.

Anne Lie Stokbro har skrevet speciale om Christine Swane, og hun har tilrettelagt udstillingen for Johannes Larsen Museet, Kerteminde, hvor den kan ses i perioden 19. maj – 9. september.

Anne Lie Stokbro


Reservering og tilmelding


Du er her: ForsideEventDANSKE MALERE

info@syddjurs-folkeuniversitet.dk

www.syddjurs-folkeuniversitet.dk